Als gevolg van de coronaviruspandemie heeft de communicatie-industrie in de Verenigde Staten een ingrijpende transformatie ondergaan. Niet alleen de prioriteiten in de interactie met klanten en consumenten zijn veranderd, maar ook het hele communicatieschema is aanzienlijk veranderd. Sommige van de algemeen erkende tools hebben hun relevantie voor altijd verloren, er zijn nieuwe communicatieformaten verschenen en hun toepassingsgebied aanzienlijk uitgebreid. Productieketens zijn getransformeerd – bepaalde soorten diensten zijn vervangen door digitale oplossingen.

De COVID-crisis heeft niet alleen de voor de hand liggende kwetsbaarheid van de communicatiebusiness aangetoond, maar heeft de industrie zelfs meer dan de wereldwijde economische crisis van 2008 getroffen, zo niet diepgaand, dan in omvang en gevolgen die alleen vergelijkbaar zijn met de Grote Depressie van de jaren dertig. De 5 grootste Amerikaanse marketingbedrijven – Omnicom, WPP, Interpublic, Publicis en Dentsu – hebben de inkrimping en andere maatregelen die door de pandemie zijn veroorzaakt, ondergaan. Dergelijke veranderingen hebben gevolgen voor veel bedrijven, waarvan het leven en de toekomst bijzonder interessant zijn om te zien.

Vanwege de beperkende maatregelen die in veel landen zijn ingevoerd en de sluiting van grenzen, was de evenementenindustrie een van de zwaarst getroffen. Het uitstel van een groot aantal evenementen tot 2021 en de opschorting van het actieve werk van veel Amerikaanse bedrijven leidde tot budgettaire verliezen en een heroverweging van de communicatie-industrie.

We werden gedwongen om het bedrijfsmodel van het bureau opnieuw op te bouwen, meer gericht op virtual reality. Als vroeger in de Verenigde Staten 80% van de echte evenementen slechts 20% online vertegenwoordigde, is de online indicator nu 100% en zal de situatie in de nabije toekomst waarschijnlijk worden opgelost en zullen agentschappen een gelijk aantal evenementen organiseren, zowel in werkelijkheid als op verschillende internetplatforms. …

Net als bij een evenement zijn bijna alle communicatieactiviteiten online gegaan. Tegenwoordig voert PRWeek een wereldwijd PR-marktonderzoek uit, waarin meer dan drieduizend Amerikaanse communicatiespecialisten echt interessante inzichten delen over het bestaan ​​van een pandemie en aannames over hoe de industrie eruit zal zien na COVID-19. Na voltooiing van de quarantainemaatregelen is de redactie van plan het onderzoek te publiceren en een reeks materialen vrij te geven.

De oude PR-filosofie verandert radicaal. Public relations, mediacommunicatie, reclame en digitaal versmelten tot één, dus het is nogal moeilijk om precies te onderscheiden waar PR begint. Tegenwoordig zijn de gebieden waar in de Verenigde Staten veel vraag naar is onder meer anticrisiscommunicatie, reputatiemanagement en communicatie in de gezondheidszorg. Een even belangrijk aspect is de motivatie van medewerkers, aangezien zij vaak de eerste lijn zijn van externe communicatie van het bedrijf.

Tegelijkertijd is de epidemiologische crisis een belangrijke kans om de hoge waarde van diensten aan te tonen in een tijd waarin effectieve communicatie altijd een stap voor moet zijn. Een bijzondere focus van merk PR-afdelingen tijdens de coronavirusperiode moet gericht zijn op directe communicatie met klanten die thuis blijven. De platforms Facebook, Instagram, maar ook de opkomende, maar even populaire Snapchat en TikTok doen geweldige dingen. De trend is bijvoorbeeld al lang opgepikt door Procter & Gamble en andere bedrijven, met de lancering van #DistanceDance, een fondsenwervingscampagne voor Feeding America en Matthew 25: Ministries, een internationale humanitaire organisatie. In de eerste week ontving de flitsmeute meer dan 8 miljard views en 1,7 miljoen dansen van beroemdheden, influencers, universiteitsmascottes, grote sportcompetities en vele andere gebruikers van sociale media. 

Elke crisis heeft een waarneembaar einde en neemt nu geleidelijk af. De tijd breekt aan voor nieuwe bedrijven, nieuwe projecten die veel nieuwe kansen openen voor herstel van het coronavirus voor zowel bekende corporaties als kleine en middelgrote bedrijven op het gebied van communicatie.

Tot op zekere hoogte kan de COVID-crisis zelfs de communicatie-industrie helpen een einde te maken aan de eeuwige aarzeling over de zelfbeschikking van PR-ers: wie zijn wij voor het bedrijfsleven? een blijvende en vitale functie of een soort eigen risico, waarvoor worden middelen toegewezen op een overgebleven basis? Tegen de achtergrond van een catastrofale koopkrachtdaling, tegen de achtergrond van de snelle digitalisering van ons dagelijks leven, waarvoor veel bedrijven en merken technologisch niet klaar waren en nu veel fouten maken, groeit de concurrentie om de consument exponentieel. Dit geldt voor elk bedrijfsonderdeel, of het nu B2B of B2C is. De keuze van de consument wordt gelijk aan de kredietwaardigheid van vertrouwen. En reputatie is de belangrijkste troef van het bedrijf om verder te overleven. Het van tijd tot tijd beheren ervan wordt steeds gevaarlijker. Bijgevolg heeft de communicatie-industrie alle kans om bij de hoogste prioriteit in te breken en haar fundamentele belang voor het bedrijfsleven te bewijzen.

Door ervaringen uit het verleden en het heden te beoordelen, proberen we in de toekomst te kijken om de grenzen van de nieuwe wereld van communicatie te schetsen.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

webdesign bureau

https://webdevelopmentapp.com/nl/