Wil je teksten schrijven die hoog scoren in de resultaten van zoekmachines? Dan moet je je aan een aantal belangrijke eisen houden. Leuke teksten schrijven over jezelf, je product of dienst lijkt misschien heel makkelijk, maar tevens schrijven voor Google maakt het direct een stuk moeilijker. Je moet er precies de juiste zoektermen in verwerken, de tekst een aantrekkelijke opmaak geven en aan interne linkbuilding doen. Als je aan omnichannel marketing doet, moet je er bovendien voor zorgen dat je tone-of-voice gelijk is aan die van teksten op al je andere kanalen en dat je precies dezelfde boodschap uitdraagt. Maar eerst meer over hoe je een SEO tekst schrijft. Wil jij weten hoe je de juiste zoektermen bepaalt, hoe een goede SEO tekst er qua opmaak uitziet en hoe je een interne linkstructuur toevoegt? Lees dan snel verder! Gebruik de juiste zoektermenEen SEO tekst moet uiteraard geschreven zijn op basis van de juiste zoektermen, anders zul je er nooit mee ranken bij relevante zoekopdrachten. Lees hier hoe je dat doet. Het beste is om eerst een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Daarin check je hoeveel mensen (ongeveer) op maandelijkse basis zoeken op een bepaalde zoekterm. Daarnaast zie je hoe moeilijk (of makkelijk) het is om daar hoog mee te ranken, wat wordt gebaseerd op de concurrentie. Vervolgens schrijf je de teksten op de gekozen zoektermen, waarbij je ze sowieso verwerkt in de titels en tussenkoppen, en verder nog enkele keren in de lopende tekst. Zorg voor een zoekwoorddichtheid van ongeveer 1,5% tot 2%. Overoptimaliseren is niet nodig, dat wordt zelfs afgestraft door zoekmachines. Kies de juiste opmaakNu je de juiste zoektermen hebt verwerkt wil je natuurlijk ook dat de tekst prettig te lezen is. Gebruik daarom voldoende tussenkoppen, maak de alinea’s (en zinnen) niet te lang en gebruik waar relevant opsommingen in bullet points. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat mensen niet eens de moeite gaan nemen om de tekst te lezen, wat resulteert in een hoog bouncepercentage. Dat is heel slecht voor je ranking.
Verwerk een interne linkstructuurNog een manier om dat bouncepercentage zo laag mogelijk te houden is door interne links toe te voegen. Dit wil zeggen dat je in je teksten suggesties voor andere content geeft aan de lezer, zodat deze meerdere pagina’s bezoekt. Zo houdt je een bezoeker langer op je website, en ook dat is goed voor je ranking. Bovendien is intern linken goed om aan zoekmachines te laten zien welke pagina’s wat jou betreft de meeste autoriteit verdienen en dus het meest relevant zijn om te showen in zoekresultaten. Je geeft als het ware met elke link een piepklein beetje autoriteit aan de pagina waar je naar linkt, hoewel links die van andere websites afkomen meer waarde hebben.
|