Herken overspannenheid en ga het tegen dankzij deze tips

Overspannenheid is een veelbesproken fenomeen in onze hedendaagse maatschappij. Er zijn relatief veel mensen die overspannen raken, met name door een hoge werkdruk. Overspannen zijn is echter niet hetzelfde als een burn-out, je kan er namelijk makkelijker en sneller van herstellen. Wel is het enorm belangrijk dat je hiermee bezig gaat, aangezien een burn-out anders de volgende stap kan zijn. Overspannenheid kan zorgen voor vervelende gevolgen zoals weinig slaap, een slechte gemoedstoestand en concentratieproblemen. Hieronder lees je meer over de symptomen en oorzaken van overspannen zijn en geven we je advies om te zorgen voor herstel.

Symptomen van overspannen zijn

Overspannen zijn kan je herkennen aan verschillende symptomen. Hieronder staan de meest voorkomende symptomen van overspannenheid:

  • Slecht slapen
  • Lichamelijke klachten zoals hartkloppingen, spierpijn en hoofdpijn
  • Geen rust hebben
  • Vermoeidheid
  • Wisselende stemmingen
  • Snel geprikkeld zijn
  • Concentratieproblemen en dingen vergeten
  • Een opgejaagd gevoel hebben
  • Een neerslachtig gevoel hebben

Oorzaken van overspannen raken

Overspannenheid kan op verschillende manieren veroorzaakt worden. Je ziet vaak dat er een grote verandering heeft plaatsgevonden die zorgt voor extra spanning. Hiernaast is het ervaren van te veel druk ook een grote veroorzaker. Mensen ervaren vaak veel werkdruk wat kan zorgen voor veel stress en op den duur overspannenheid. Maar ook sociale druk of relatieproblemen kunnen zorgen voor veel spanningen. Hoge verwachtingen van jezelf spelen bij veel mensen ook een rol op het gebied van stress. Het overlijden of verliezen van een dierbare kan er ook voor zorgen dat je overspannen raakt.

Advies om te zorgen voor herstel

Gelukkig zijn er veel aspecten die kunnen helpen om te herstellen van overspannenheid. Hieronder staan een aantal belangrijke tips die kunnen zorgen voor herstel:

  1. Het zorgen voor ontspanning. Het is noodzakelijk om te zorgen voor minder stress door middel van ontspanning. Dit kan je doen door bijvoorbeeld ademhalings-, meditatie- of ademhalingsoefeningen, maar ook yoga, mindfulness en sporten zijn effectieve methoden om te zorgen voor ontspanning.
  2. Erover praten. Het is belangrijk dat je accepteert hoe de situatie nu is. Je kan jezelf er bewuster van maken door erover te praten en soms wordt het dan ook een stuk overzichtelijker. Iemand anders kan je ook steun en advies bieden.
  3. Zorg voor voldoende rust. Het is niet noodzakelijk om te stoppen met alles, maar het is wel belangrijk dat je zorgt voor voldoende rust. Zo kan je denken aan minder werk aannemen, meer pauzes inlassen tijdens je werkdagen, een dag minder werken of meer werk uitbesteden.
https://liberi.nl/