Website Boulevard
Image default
Bedrijven

De kracht van kleur en huisstijl: hoe verpakkingskeuzes ons koopgedrag beïnvloeden

Onbewust zijn we er allemaal wel eens ingetrapt. Een product kopen, puur omdat deze leuk verpakt was. Producenten weten steeds beter hoe ze hun doelgroep moeten bereiken en ons consumenten moeten overhalen. In deze blog lees je alles over hoe het gebruik van kleur en design ons koopgedrag kan beïnvloeden.

Kleurgebruik

Kleuren hebben onbewust invloed op het koopgedrag van consumenten. De kleur rood wordt bijvoorbeeld vaak ingezet om aan te geven dat een product in de aanbieding is of om mensen een bepaalde handeling te laten verrichten. Het wordt ook gebruikt om aandacht te trekken en werkt als een sterke call to action. Het zorgt dus als het ware voor een bepaalde koopdrang.

Logo en huisstijl

Door een bepaalde huisstijl aan te houden, ontwikkelen mensen een gevoel van betrouwbaarheid.  Ze gaan dan af op dit vertrouwde gevoel en kopen sneller een bekend product, dan een onbekend product. Op deze manier kan de producent zijn naamsbekendheid vergroten en merkherkenning opbouwen. Door een vast logo en huisstijl aan te houden, ben je als bedrijf ook makkelijk te onderscheiden van de concurrent. Wanneer deze continu veranderen, is het voor de consument niet duidelijk wie en wat zijn oude vertrouwde merk nu is.

Merken als Coca Cola en McDonald’s zijn twee grote merken die een sterke merkidentiteit hebben opgebouwd. De bekende rode kleur van Coca Cola en de grote gele ‘M’ is voor veel mensen al genoeg om een verband te leggen met de twee merken. Verpakkingskeuzes zijn dus cruciaal en spelen een grote rol bij het koopgedrag van consumenten. Lees hier meer nieuws over de rol van verpakkingen bij het beïnvloeden van consumentengedrag.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijke factor waar ook steeds meer vraag en behoeften naar is. Het gebruik van duurzame verpakkingsmethoden, zoals karton, wordt steeds vaker gezien als de norm. Veel consumenten baseren hun koopgedrag hierop en filteren naar bedrijven die bewust bezig zijn met het milieu.

Verpakkingskeuzes spelen dus een grote rol bij het koopgedrag van mensen. Het zorgt voor klantbinding en klantloyaliteit. Denk bij het maken van verpakkingskeuzes dus goed na en verplaats je in de schoenen van de consument.

https://nieuwsbeest.nl/rol-verpakking-bij-beinvloeden-van-consumentengedrag/