Website Boulevard
Image default
Zakelijke dienstverlening

Communicatie binnen verenigingen

Het afgelopen jaar konden veel evenementen, congressen en bijeenkomsten niet doorgaan. Hierdoor is de manier van werken in verenigingen flink veranderdEr waren minder tot geen fysieke meetings en ook de communicatie naar leden toe werd anders. Maar hoe zorg je er als vereniging voor dat er nog steeds een goede communicatie en binding met de leden is? Wij leggen je het uit! 

Een goede website 

Een goede website voor verenigingen is belangrijk voor bestaande en nieuwe leden. De meeste verenigingen zijn altijd op zoek naar nieuwe leden. Deze zullen voornamelijk via Google op zoek gaan naar een vereniging. Daarom is het belangrijk dat jouw vereniging een website heeft om nieuwe leden aan te trekken. Maar ook voor bestaande leden kan een verenigingswebsite veel voordelen bieden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om (online) evenementen te promoten, vaknieuws te delen of met je leden te interacteren. 

Verenigingssoftware 

Naast een goede website voor jouw verenging, kan andere verenigingssoftware een toegevoegde waarde zijn voor jouw leden. Het is niet gek dat anno 2021 online kanalen belangrijker zijn dan ooit. Een voorbeeld van zulke verenigingssoftware is bijvoorbeeld community software. Dit is software waarbij verenigingen en leden onderling contact kunnen leggenHierdoor kom je er als vereniging beter achter wat er onder de leden speelt en waar jouw vereniging nog kan verbeteren.  

Het belang van een online aanpak 

Maar waarom is het eigenlijk belangrijk om online met je leden te kunnen communiceren terwijl dit ook op een andere manier zou kunnen? Door middel van verenigingssoftware is het mogelijk om snel met een brede groep te communiceren. Daarnaast is het veel makkelijker om gepersonaliseerde informatie aan te bieden en naar bepaalde leden andere informatie te sturen dan naar andere leden. Dit zal het gevoel aan leden geven dat ze meer gehoord worden en alleen informatie ontvangen die relevant of interessant is.  

Luister naar je leden 

Naast het delen van informatie en kennis is het ook belangrijk om te luisteren naar jouw doelgroep. Dit maakt verenigingssoftware dan ook mogelijk. Doordat jouw leden of de community van de verenigingen feedback kunnen geven, komt jouw vereniging mogelijk achter belangrijke inzichten. Zo is het mogelijk wanneer kennis gedeeld wordt hier feedback op te geven. Hier kan uit blijken dat jullie misschien toch ook eens een andere kant moeten bekijken of belichten. Wellicht is er een lid of ander contact die veel informatie over dit onderwerp heeft. Hierdoor kunnen contacten makkelijk uitgewisseld worden. Ook is het mogelijk dat je er via deze weg achter komt dat jouw leden op zoek zijn naar iets heel anders dan je nu aanbiedt, dit kan dan mooi meegenomen worden.